Renholmen AB är ett anrikt företag vars historia sträcker sig 70 år tillbaka. Företaget startade redan 1952 och ingår i ARA Technology Group som ägs av Storskogen AB.
Idag har Renholmen huvudkontor i Byske, ytterligare två kontor i Sverige och kontor i Finland. Antalet medarbetare är 50 personer och omsättningen närmar sig med raska steg 300 miljoner kronor. Kunderna återfinns uteslutande inom sågverksindustrin. Försäljningen sker främst inom huvudmarknaden Norden men även i Europa och Ryssland.
Renholmen konstruerar, marknadsför och säljer virkeshanteringsutrustning till sågverk. Produktutbudet omfattar såväl utrustning som kompletta linjer. Maskinerna är högteknologiska och har ett stort inslag av automation. Det handlar till exempel om kapsystem, läggare, buffertar och hela koncept för råsorteringar, vidareförädlingsanläggningar och justerverk. Stor vikt läggs vid att produkterna ska vara stabila, utvecklingsbara och miljövänliga med god support och service.
Fokus på kvalitet och kundanpassade lösningar
Renholmen är ett välkänt varumärke inom sågverksindustrin och är branschledande inom flera områden, inte minst inom teknologi och kvalitet.
– Vår ambition är att leverera anläggningar och maskiner som håller premiumkvalitet, ger högsta möjliga nyttjandegrad och är mycket driftsäkra. Vi skräddarsyr utrustningen utifrån varje kunds unika behov vilket gör att vi kan leverera rätt lösningar oavsett om det handlar om kompletta linjer, separata maskiner eller vilken storlek på sågverk det gäller, berättar Per Jonsson, VD för Renholmen AB.
– Våra kunder får välbyggda maskiner med hög kapacitet och som medför låga underhållskostnader. Det skapar stor kostnadseffektivitet och ger kunden ett högt utbyte på varje investerad krona, tillägger han.
Konsulter och underleverantörer är viktiga
Renholmens strategi är att vara ett renodlat tjänstemannaföretag som lägger stor kraft på samarbetspartners. Till exempel har Renholmen ingen egen tillverkning utan den sker med hjälp av underleverantörer. Grundstrategin med partnersamverkan gäller även inom teknikavdelningen där konsulter stärker upp Renholmens egen personal.
– Styrkan att arbeta med konsulter är att vi alltid har tillgång till rätt resurser, rätt kunskap och ledande kompetens. Det gör oss effektiva och säkerställer att vi håller en hög tekniknivå på det vi gör, menar Per.
– Duktiga konsulter är viktiga för att vi ska klara våra åtaganden. Vi vill arbeta långsiktigt med de vi känner oss trygga med och som dessutom finns i vårt närområde.
Mångårigt samarbete
Komab och Renholmen har samarbetat under många år inom mekanik och el/automation.
– De stora fördelarna med Komab är att de är lokala och kan branschen. De känner oss och vi känner dem. Komab är sedan länge insatta i våra produkter och är kunniga och kompetenta. Konsulterna besitter en förståelse och kunskap som är väldigt viktig för oss. Dessutom arbetar de integrerat i våra processer med våra system och i vår projektmodell. Därför är Komab ett självklart val för oss, berättar Per.
Renholmens och Komabs samarbete bygger på en kombination av både längre och kortare kontrakt. I snitt är två till fem konsulter från Komab löpande involverade hos Renholmen.
– Vi har en bra mix där vi kan trygga våra långsiktiga behov samtidigt som vi behåller flexibiliteten med att jobba på en kortare horisont för mer specifika behov, säger han.
Bra orderstock
Framtiden är mycket ljus för Renholmen. Konjunkturen är stark och företagets satsningar på marknaden har givit resultat.
– Ser vi till affärsläget de närmaste åren har vi en god orderingång. Vi har en tryggad produktion fram till 2024 som det ser ut idag, avslutar Per Jonsson.